Pokud si nejste jisti, o čem je tento článek, vězte, že navazuje na staré shakespearovské téma o utonulé Ofélii. Vzato s ohledem na fotografování, nejspíš tímto tématem označené uvidíte fotografie ženy vyfocené ležící ve vodě. A jaké to je toto téma fotograficky zpracovávat? To se dozvíte na následujících řádcích.


Ofélie a Shakespeare

Přesněji řečeno, bavíme se nyní o tragédii Hamlet (1601 – 1602) od Williama Shakespeara, kterého asi není potřeba nijak více představovat. Hamlet je dánským princem a Ofélie dcerou nejvyššího komořího a oba se bezmezně milují. Nicméně Hamlet je natolik zaneprázdněn řešením vraždy svého otce a touhou po pomstě, že předstírá šílenství, aby mohl zkoumat reakce ostatních a zjistil tak, kdo je vrahem. Ztrácí tím však Oféliinu lásku a navíc omylem zabíjí jejího otce. Ofélie pod tíhou okolností zešílí doopravdy a utone ve vodě. Zda šlo o sebevraždu či nešťastnou náhodu se nedozvídáme, ale každopádně vzniká krásné téma, které lze nějakým způsobem obrazově uchopit…

Téma utonulé krásky se objevuje taktéž ve slavném obraze prerafaelského malíře sira Johna Everetta Millaise. Tento obraz inspiroval mnoho fotografů k vytvoření snímků mrtvě vyhlížejících žen.

Focení ve vodě

Musím říct, že Ofélie fotím moc ráda, i když tento druh fotografování má svoje docela výrazná specifika. Výhodou třeba je, že modelku lze vyfotit ze všech možných úhlů, což u klasické portrétní fotografie bývá obvykle docela omezené. I když toto je jen zdánlivá výhoda. Nástrahy backstage u focení ve vodě jsou například takové, že se předpokládá, že i fotograf nejspíš bude muset do vody a ne vždy lze takto modelku ze všech stran obejít. Někdy se namočím do vody docela hodně i já a vždycky se u toho modlím, aby se nenamočila i foto technika. Já se totiž usuším daleko snáz a obvykle to nebude tak drahé…

Někdy lze i při tom obcházení modelky využít i výhody blízkého stromu a fotit i trochu z výšky (za dalšího modlení se, aby moje či foto maličkost nakonec i tak neskončila ve vodě), což u focení ve vodě je obvykle problém. Modelka totiž leží a dostat se výš nad ni nebývá moc jednoduché, pokud příroda moudře nepřistavila v předstihu strom či jinou překážku, na kterou se dá s trochou šikovnosti vylézt. Takže je chytré vzít si i odpovídající objektiv, pokud už nedisponuje fotograf rovnou štaflemi nebo dronem, což já zatím (a asi i dlouho do budoucna) ne.

A jak tomu tak bývá, kde je něčeho více, tak tam je zase z jiného aspektu něčeho jiného méně a nejinak je to u oféliovského focení. Modelku sice lze většinou ofotit celou pěkně dokola, ale jak vám jednou leží ve vodě, tak je veškeré pózování hodně omezeno na lehké pohyby končetin a hlavy. Proto raději, pokud to situace dovolí, fotím modelku nejprve jen „trochu“ ve vodě a postupně namáčíme čím dál víc. I ten účes a šaty, jak jsou jednou namočené, lepší už to později nebude. Pak už jsou k dispozici i první náhledy fotek a modelčina ochota dělat nemožné obvykle stoupá.

Backstage video z focení Ofélie

Lokace

S výběrem lokace na focení to také není úplně nejlepší. Když chcete fotit vy (což bývá tak nějak při letním horkém počasí), chce jít k vodě další spousta jiných lidí. Ty ovšem vy na fotkách mít nechcete, takže je potřeba buďto jít někam, kam se lidé moc koupat nechodí (a hádejte, kde to je) a nebo jít v jinou dobu, kdy je tam nepotkáte (to nejde). Je to prostě o kompromisech. Nebo jde o provařenou lokaci, kde potkáte ještě další fotografy s modelkami v tu stejnou dobu a doufáte, že tam bude dost zákoutí, kde si nebudete navzájem překážet.

Na focení ve vodě je potřeba se pořádně připravit

Závěrem bych asi chtěla podotknout, krom toho, že ty fotky za to opravdu stojí, že je dobré se na tento typ fotografování i dobře připravit. Dobré je mít s sebou repelent (ten je teda dobrý mít kdykoliv od jara do podzimu), ručník, boty do vody a očekávat nejhorší. Pak už to bude docela fajn jízda a spousta legrace.